Zo maak je WordPress pagina’s vindbaar in Google

Hoe maak ik mijn WordPress pagina’s vindbaar? Stel deze vraag aan tien verschillende online professionals en je krijgt tien verschillende antwoorden. De één nog mysterieuzer en onbegrijpelijker dan de ander. Toch hoeft het écht allemaal niet zo moeilijk te zijn. Het enige dat je nodig hebt is een beetje kennis en vooral tijd. Als je onze SEO werkwijze voor WordPress hanteert ben je in een mum vindbaar in Google.

Let wel, onderstaande werkt pas als de SEO instellingen van je WordPress CMS zijn optimaal zijn afgesteld.

#1. Schrijf een kwalitatieve tekst

Bedenk vooraf een primair zoekterm waarover je gaat schrijven. Je zoekterm mag ook een combinatie van losse woorden zijn. Om te voorkomen dat je tekst alle kanten uit gaat stel jezelf open vragen over het onderwerp. Open vragen zijn vragen die beginnen met wie, wat, waar, wanneer, hoe, waarom, welke en waarmee. Schrijf de vragen op aangevuld met zoekwoord en gebruik ze voorlopig als kopteksten. Blijf gefocust op je onderwerp en wijk er niet van af. Gebruik korte, duidelijk zinnen. De ideale tekst voor websites is 300-400 woorden.

#2. Pas op met zoekwoorddichtheid.

Zoekwoorddichtheid, ook wel keyworddensity (blegh, engelse termen), is de verhouding tussen de hoeveelheid tekst en het aantal keren dat je zoekterm in de tekst wordt genoemd. Het woord doet de ronde dat de zoekwoordwoorddichtheid van cruciaal belang zou zijn. Gezien onze eigen ervaringen laten we deze stelling in het midden maar feit is wel dat teveel zoektermen in een tekst niet prettig lezen. Daarnaast hechten plugins als SEO Yoast daarentegen wél waarde aan zoekwoorddichtheid. Ons advies is om ca 3-5% van je tekst te voorzien van je zoektermen. Op 400 woorden betekent het dat je je zoekterm ca 12 tot 20 keer over de hele tekst laat terugkeren, verspreid over je kopteksten en alineateksten.

#3. Stel je paginatitel in

De paginatitel de titel die zichtbaar wordt in zowel de tabbladen van je browser als in de Google zoekresultaten. Gebruik je SEO Yoast dan wordt de standaard WordPress paginatitel genegeerd en stel je deze in via de SEO instellingen onderaan de pagina. Inhoudelijk is het van belang om je primaire zoekterm in de titel te verwerken.

#4. Stel je url in

Een url, alias slug of permalink, is het adres dat je in de balk van je webbrowser (Safari, Chrome, Edge, Explorer, etc) invoert om op de betreffende pagina te komen.
Bij het maken van een nieuwe pagina in WordPress wordt deze automatisch aangemaakt na het invoeren de paginatitel waarbij de url dezelfde naam krijgt als de paginatitel.
Ook hier geldt dat je belangrijkste zoekterm in de url moet staan.
Vermijd irrelevante woorden, dubbele woorden en maak de url niet te lang.

Tip: Stel je voorpagina in met een specifieke url. Dit doe je door de homepagina tijdelijk uit te schakelen bij INSTELLINGEN > LEZEN en de betreffende opnieuw te openen voor bewerking. Als je niets doet staat de staat de url van de homepagina meestal als “/voorbeeld-pagina/” ingesteld. Stel deze in op je voornaamste zoekterm. Stel de pagina daarna op nieuw in als in homepagina.
Nu komt ie; als je nieuwe pagina’s aanmaakt en als sub-pagina’s onder je homepagina instelt met behulp van “pagina attributen” geef je automatisch altijd de url van hoofdpagina mee, ofwel, je primaire zoekterm.

Voorbeeld:
Standaard homepagina: https://domein.nl/primaire-zoekterm
Volgende pagina zonder sub-paginering: https://domein.nl/volgende-pagina
Volgende pagina met sub-paginering: https://domein.nl/primaire-zoekterm/volgende-pagina

#5. Gebruik een opeenvolgende structuur in je kopteksten

Kopteksten, ook wel headers, zijn alineatitels. In HTML worden ze aangeduidt als .
Voor een juiste headerstuctuur kun je de vergelijking zoeken met een gewone krant.
Een krantenpagina heeft altijd maar één headline.
Op een webpagina is dit koptekst 1 of H1.
Nieuwe alinea’s die dieper ingaan op de alinea bij koptekst 1 worden gemarkeerd als koptekst 2. Nieuwe alinea’s die dieper ingaan op de alinea bij koptekst 2 worden gemarkeerd als koptekst 3. Etc.
Noem je primaire zoekterm in de headers!

#6. Gebruik afbeeldingen en stel ze in voor vindbaarheid!

Afbeeldingen geven beleving aan tekst. Maar wist je dat je vindbaarheid van de afbeeldingen in google kunt instellen? Dit wordt gedaan door het opgeven van alternatieve teksten, ook wel alt-tags of alt-attributen, zoals bijvoorbeeld…je primaire zoekterm!
De twee belangrijkste manieren zijn als volgt:

Op CMS niveau: Ga naar je mediabibliotheek en open een willekeurige foto. Zet je zoekterm in het vakje “Alternatieve tekst” en sla op. Klaar! Telkens wanneer je deze afbeelding aanroept in een pagina worden de alt-tags meegenomen.
Op pagina niveau: Open een pagina om te bewerken. Klik op het tabblad “TEKST” rechtsboven je tekstvak. Klik op “MEDIA TOEVOEGEN” en selecteer de afbeelding uit je mediabibliotheek die je wilt gebruiken. Er verschijnt nu een HTML code die er soortgelijk uit ziet als:

Voeg je alternatieve tekst aan toe door deze code toe te voegen: alt=”zoektermen”.
Hij komt er dan zo uit te zien:

zoektermen

Heb je meerdere termen? Je kunt er maximaal 5 inzetten die mee worden genomen door Google. Gebruik een spatie tussen de termen!

#6. SEO Yoast: Stel je snippetvoorvertoning in

Een snippetvoorvertoning is een letterlijke weergave van hoe de betreffende pagina er in Google uit komt te zien.
Een snippetvoorvertoning bestaat uit een blauwe titel, groene url en grijze meta-omschrijving.

Omdat je uiteindelijke doel is dat je link in Google wordt aangeklikt moet de snippet zowel vindbaar als converterend zijn.
De beste manier is om naast je primaire zoekterm gebruik te maken van het universele AIDA marketing model.
AIDA staat voor Attentie, Interest (als in interesse wekken), Desire (als in behoefte kweken) en Action (als in aanzetten tot actie).

Je titel laat bij voorkeur een attentiewaarde zien over je primaire zoekwoord. Tip: Gebruik hoofdletters per woord om op te vallen.
De url heb je al ingevuld in stap #4
Je metaomschrijving (korte omschrijving van de pagina) voorzie je van je zoekterm en een aanzet tot actie (klik hier, nu bestellen, bel nu, etc). Evenuteel kun je hier ook unique selling point in kwijt die iets zeggen over je kracht als bedrijf. Ook zijn emoticons en specialse tekens als vinkjes hier gedoogd.

Voorbeeld:

Op Zoek Naar Zoekwoord? Bedrijfsnaam/plaats/Klik Hier!
https://domein.nl/primaire-zoekterm/volgende-pagina
Primaire zoekterm kopen? Ga naar deze pagina en bestel direct!
Bedrijfsnaam | ✓ Goedkoop ✓ Levering binnen 24 uur ✓ Heel NL!

#7. Stel de pagina af met SEO Yoast!

Met onze werkwijze heb je je pagina eigenlijk al geoptimaliseerd maar je kunt ook meten met behulp van SEO Yoast.
Als je je belangrijkste zoekterm ook nog invuld onder de voorvertoning van je snippet zoals omschreven bij stap 6, krijg je meteen de scoring te zien.
Als je in de SEO Yoast sectie van de pagina op “Problems” klikt krijg je puntsgewijs je verbeterpunten aangereikt.
Een rood balletje is slecht ingesteld, oranje is OK, groen is optimaal.
Handig toch!

#8 Wacht af!

Google heeft na je instellingen ongeveer 1-2 weekjes nodig om je site te indexeren, daarna zou je de eerste resultaten moeten zien.
Ook kan het voorkomen dat je de eerste weken afwisselend resultaat ziet. Dat heeft te maken met Sandboxing. Zie ook dit artikel.