Wat is een compositie en hoe maak ik het?

Je hebt je camera goed ingesteld, de belichting is perfect, maar waar ga je de camera neerzetten? En waarom? Moet de camera stilstaan of misschien wel bewegen? Om te weten wat je moet doen is het handig om wat basis informatie te hebben die je je eigen moet maken.

We hebben dit onderwerp opgedeeld in 5 hoofdstukken:

  1. Regel van derden
  2. Basis shots
  3. Diepteverwerking
  4. Angles
  5. Camerabeweging

1. Regel van derden

Bij de regel van derden verdeel je het beeld in negen denkbeeldige (gelijke) vakken. De meeste camera’s hebben hier ook een ingebouwd raster voor die je kunt gebruiken. Op dit raster heb je 4 snijpunten, dit is de plek waar de lijnen kruisen. Als je een object op één van die snijpunten plaatst wordt je foto esthetisch aantrekkelijker. Je dwingt de kijker te kijken naar wat jij wil en daarnaast kun je bepalen welke rol de omgeving speelt in je plaatje.

Leg je bijvoorbeeld de horizon op 1/3 (gelijk aan de onderste horizontale lijn van je raster) dan is er meer aandacht voor de lucht.

Voorbeeld:

Regel van derden

Leg je de horizon op 2/3 (gelijk met de bovenste horizontale lijn van je raster) dan is er meer aandacht voor het landschap.
Plaats je de horizon precies in het midden dan wordt de foto ‘saai’. De kijker weet niet of ie naar de lucht of het landschap moet kijken.

Dit geldt ook wanneer je een belangrijk object in het midden van je foto plaatst. Dit is te ‘normaal’ en geeft geen sfeer aan de foto.
Hoewel deze regel meestal gebruik wordt in de fotografie wereld kun je deze regel ook goed toepassen in een video.

Houd echter wel in je achterhoofd dat dit richtlijnen zijn en dat je altijd vrij bent om je eigen weg daarin te zoeken.

2. Basis shots

In de filmwereld heb je diverse shots waar je gebruik van kan maken. Elk shot geeft een bepaalde sfeer of zegt iets over het moment of de omgeving. Op die manier kun je de kijker sturen. Hieronder 3 basis shots. Tussen elk shot die we hier beschrijven zitten meerdere shots die we graag vrij laten voor interpretatie.

Close up

Bij een close up maak je een object beeldvullend. In het geval van een gezicht bijvoorbeeld van kin tot kruin. Belangrijk is dus dat alles nog wel te zien is.

Medium shot

Een medium shot geeft wat meer lucht om het object en in het geval van een persoon film je vanaf hun middel tot iets boven hun hoofd.

Long shot

Een long shot (wide shot) geeft de kijker de mogelijkheid om ‘rond te kijken’ in je shot omdat het gehele object plus wat van de omgeving in beeld is. Een kijker krijgt dus meer context.

3. Diepteverwerking

Een video is een tweedimensionaal beeld waardoor de mooiste scènes of plaatjes soms ineens heel plat over komen. Je wil wat leven in je beeld en dit kun je in veel gevallen bereiken door te spelen met je diepte. Een belangrijk aspect hierbij is het afstellen van je diafragma.

4. Angles (Hoeken)

De horizontale as hebben de meeste mensen snel onder de knie, maar je hebt ook een verticale en dus ook een diagonale as waar je mee kunt spelen. EN net als bij de diverse shots heb je ook de gebruikelijke hoeken waarin je een shot kan maken. Hieronder 5 basis hoeken.

High angle

Bij een high angle (hoge hoek) plaats je de camera hoger dan je object en richt je naar beneden. Dit maakt het object klein ten opzichte van zijn omgeving.

Low angle

Bij een low angle (lage hoek) plaats je de camera onder je object en maak je je object juist groter. Denk hierbij aan foto’s of videoclips van rappers die zichzelf daarmee groter neerzetten dan ze zijn.

Over the shoulder

Een over the shoulder shot wordt veel gebruikt in scènes waar 2 mensen praten. Je brengt hierbij 1 persoon goed in beeld met op de voorgrond de schouder en een stuk van hun hoofd. Ook hiermee creëer je diepte in je scène zoals besproken bij diepteverwerking.

Bird’s eye

Een bird’s eye is waarschijnlijk precies wat je denkt; een shot van bovenaf. Je kan hiermee een gebied in beeld brengen die in zijn geheel belangrijk is. Meestal heeft zo’n shot ook een onthullend effect. Maak daar gebruik van in je scène.

Dutch angle / tilt angle

Duitse filmregisseurs gebruikten dit shot graag en door een slechte vertaling (Deutsch > Dutch) is de term dutch angle geboren. Het woord dutch refereert achter naar Nederlands en niet naar Duitsland, vandaar dat deze term steeds minder gebruikt wordt.
Bij dit shot hou je de camera in een schuine hoek wat vaak een desoriënterend beeld oplevert. Dit kan verwarring veroorzaken of de kijker op het verkeerde been zetten. Ook dit kun je, mits goed toegepast, als een wapen inzetten.

5. Camerabeweging

Je hebt je camera goed ingesteld, de belichting is perfect en je hoek is bepaald. Maar wat ga je doen met de beweging? Ook dat speelt een grote rol in hoe het shot voelt voor de kijker. Je kan je camera op statief bewegen of juist in de hand houden. Ook dat geeft een extra dimensie.
In het geval van de onderstaande voorbeelden gaan we er vanuit dat je camera op een statief staat.

Zoom

Zoom valt onder camerabeweging ook al beweegt de camera zelf niet. Je zoomt in of uit op/van je object. Met een subtiele zoom kun je de kijker meenemen in je scène en laten focussen op wat jij belangrijk vindt op dat moment.

Pan

Bij een pan shot beweeg je de camera vanaf een vast punt van links naar rechts of andersom.

Tilt

Bij een tilt shot beweeg je de camera vanaf een vast punt van boven naar beneden of andersom.

Dolly

Bij een dolly shot beweegt de camera achteruit tegelijk met het object. Denk hierbij aan een persoon wat loopt terwijl de cameraman achteruit loopt terwijl ie hem filmt van voren.

Truck

Bij een truck shot beweegt de camera in zijn geheel van links naar rechts of andersom. Let op: Dit is dus anders dan bij een pan.

Pedestal

Bij een pedestal shot beweegt de camera van boven naar beneden of andersom. Let op: Dit is dus anders dan bij een tilt.

Rack Focus

Hoewel rack focus, net als zoom, niet valt onder beweging gebeurt er wel degelijk iets in beeld. Je verlegt de focus van iets op de voorgrond naar iets op de achtergrond. Of andersom.

Discussie

Onze blogs schrijven we op basis van onze kennis en ervaring. Wij laten echter zoveel mogelijk open voor eigen interpretatie en willen mensen niet in een bepaalde hoek drijven. Blijf experimenteren en proberen. De beste/mooiste oplossingen of eindresultaten schuilen soms achter de kennis.

Vragen

Heb je na het leven van deze blog vragen gekregen of kom je ergens niet uit? Laat het ons gerust weten! Mail naar info@e2omedia.nl of vul onderstaand contactformulier in!

Meer weten over onze dienstverlening? Neem contact met ons op!

We vinden het altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen die ons enthousiasmeren met uitdagende projecten. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Laat dan een berichtje achter en we nemen dezelfde werkdag contact met je op voor het maken van een kosteloze en vrijblijvende afspraak bij ons op kantoor of bij jou op de zaak.