Kennisdelen met Hilbert

Opstarten van je online marketing: wat heb je minimaal nodig?

Je gaat starten met je bedrijf en je hebt geen idee waar te beginnen als het gaat om je online marketing. Je wilt zichtbaar zijn voor het grote publiek, maar je ziet door de bomen het bos niet meer. Hier 9 handvatten vanuit onze zienswijze om een goede basis voor je online marketing neer te leggen.

1. Maak een Google account aan

Google is met ruim 92% de meest gebruikte en grootste zoekmachine ter wereld. Het zal je dan ook niet verwonderen dat vindbaarheid in Google cruciaal is voor je online marketing.

Google beschikt over diverse tools zoals Google Ads, Google Analytics, Google Mijn Bedrijf, Google Maps, etc, die je allemaal kunt benaderen met één sleutel: je Google account.

Een Google account is snel gemaakt. Het enige dat je hoeft te doen is naar deze link gaan en bovenin het scherm klikken op “Account maken” en de stappen te maken. Je kunt hierbij een nieuw Gmail adres aanmaken waarmee je automatisch ook een mailadres aanmaakt maar je kunt ook een willekeurig e-mailadres toevoegen als Google Account.

Een andere, nog professionelere optie om een Google account te maken is om te kiezen voor een Google Workspace account.

Google Workspace is jouw volledige kantoor in één applicatie. Hier vind je je mail, externe opslag, bestandsdeling, spreadsheets, tekstverwerker, foto’s, presentaties en nog veel meer. Met dit account maak je een zakelijk Gmail account gekoppeld aan het domein van je website waarmee je voortaan met je eigen domein extensie kunt mailen.

Bijvoorbeeld: jenaam@jouwdomein.nl

Bewaar je Google account goed, je hebt ‘m vaak nodig bij de rest van je marketing!

2. Zorg voor een representatieve, vindbare website

Het eerste waar mensen je op zoeken is Google. Als je niet vindbaar bent en/of geen representatieve website hebt tel je voor het grote publiek niet mee. 

Er zijn tal van mogelijkheden om een website te bouwen maar onthoud, goedkoop is vaak duurkoop. 

Saas websites
Je kunt kiezen voor SaaS (Software As A Service) websites; je least tegen een bedrag per maand een website waarbij je kunt kiezen uit verschillende templates. Bijvoorbeeld Wix, Jimdo, Strato. Je betaalt periodiek voor je site , kunt snel van start en hebt geen kennis nodig. Nadeel is dat je beperkt bent in je mogelijkheden, resultaten en designs maar ook dat je tot in lengte der dagen moet betalen voor een site die niet van jou is.

Open source
Je kunt ook kiezen voor een Open Source website; een (deels) op maat gemaakte website in een platform waarbij jij of je developer zelf kunnen programmeren. Denk aan WordPress, Joomla of Magento. Voordeel is de hoge mate van flexibiliteit en het feit dat je je resultaat volledig in eigen hand kunt hebben. Nadeel is dat je echt moet verdiepen in de materie of een developer moet betalen om je te helpen.

Ga je betaald adverteren op Google Ads? Dan kun je niet zonder een representatieve website die aanzet tot actie. Met Google Ads kun je met behulp van je Google account advertenties in Google opmaken en laten rouleren tegen kosten per klik.

3. Koppel je website aan Google Analytics

Meten is weten. Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven.

Het doel van Google Analytics is om je een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.
Met deze data kun je je website blijven optimaliseren.

Je kunt eenvoudig met je Google account inloggen op Google Analytics via deze link.

Vraag je webbouwer om de trackingscode voor je te installeren.
Je vindt de code onder het menu item Beheerder > Trackinginfo.

4. Ga bloggen op je website

Bloggen is een sterk medium om je website vindbaar te maken en traffic te generen.
Wees niet bang om kennis te delen laat zien dat je die expert bent in je vakgebied.

De ideale blog bevat 300-400 woorden.

Deel je blogs vanaf je site op je LinkedIn bedrijfspagina, je Google Mijn Bedrijfspagina en je Facebook bedrijfspagina zodat je traffic genereert naar je website.

5. Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan

De Google Mijn Bedrijfspagina is een vermelding die je ziet wanneer je een bedrijfsnaam als zoekterm in Google invoert. De vermelding staat dan in de rechterkolom naar de zoekresultaten.

De vermelding staat eveneens gekoppeld aan Google Maps die het bezoekers toestaat om je op te kunnen zoeken op de kaart maar ook in bijvoorbeeld hun navigatiesysteem.
Google Mijn Bedrijf verhoogt eveneens de vindbaarheid van je website aanzienlijk.

Google Mijn Bedrijf beschikt over een eigen dashboard waarop je kunt inloggen met je Google account. In het dashboard kun je je adres gegevens aanpassen, je openingstijden, details over je dienstverlening, logo’s toevoegen, foto’s en video’s posten en nog veel meer.

Inloggen doe je met je Google account via deze link.

6. Maak een bedrijfspagina aan op LinkedIn

LinkedIn is het grootste sociale netwerk voor zakelijke professionals.

Een bedrijfspagina op LinkedIn zegt alles over jouw bedrijf, wat het doet en waar het voor staat. Heb je medewerkers in dienst? Dan kunnen ze zich koppelen aan je pagina waardoor anderen weer heel gemakkelijk met hen in contact komen.

Op de LinkedIn bedrijfspagina post je nieuws, vacatures, ontwikkelingen, portfolio items en trends gerelateerd aan je bedrijf. Interactie en followers creëer je door op post van anderen te reageren.

Het is gratis om een LinkedIn bedrijfspagina aan te maken. En ook het organisch delen van content kost niets.

Een bedrijfspagina is overigens ook een vereiste om betaald te kunnen adverteren in LinkedIn.

7. Maak een persoonlijk LinkedIn profiel aan

Iedere professional zou tegenwoordig een persoonlijk LinkedIn profiel moeten hebben. Zogezegd, LinkedIn is een netwerk van zakelijk professionals en het is het eerste waarop je toekomstige opdrachtgevers gaan researchen als ze van je bestaan afweten.

Op je profiel plaats je in ieder geval een representatieve pasfoto, je cv, je portfolio, je skills, de link van je website en een omslagfoto die iets vertelt over wat je doet en waar je voor staat.
Wist je dat het zelfs mogelijk is om je LinkedIn profiel te exporteren naar een PDF?

Interactie creëer je op LinkedIn door het posten van een foto en video met korte tekst, een vacature te plaatsen, een artikel bij te dragen of door te reageren op posts van anderen.

Boost je LinkedIn bedrijfspagina door alle content daarvan te delen op je persoonlijke profielpagina. Daarnaast kun je per maand 100 followers van je persoonlijke profiel uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen.

8. Maak een Facebook bedrijfspagina aan

Facebook is het grootste social media platform ter wereld. 

Of je nu zakelijke klanten bedient of je begeeft op de consumentenmarkt, in beide gevallen is het aan te raden om Facebook in te zetten middels een Facebook bedrijfspagina.

Stem je bedrijfspagina af op je doelgroep, zorg voor kloppende informatie, zorg voor een representatieve opmaak en deel de link van de Facebook bedrijfspagina op je website.

Op een Facebook bedrijfspagina deel je nieuws, vacatures, ontwikkelingen, portfolio items en trends gerelateerd aan je bedrijf. Interactie en followers creeer je door op likes te reageren en mensen uit te nodigen op je pagina te volgen. 

Een Facebook bedrijfspagina heb je ook nodig om betaald te kunnen adverteren op Facebook. 

Op een Facebook bedrijfspagina deel je nieuws, vacatures, ontwikkelingen, portfolio items en trends gerelateerd aan je bedrijf. Interactie en followers creeer je door op likes te reageren en mensen uit te nodigen op je pagina te volgen. 

Een Facebook bedrijfspagina heb je ook nodig om betaald te kunnen adverteren op Facebook. 

9. Overige online kanalen

Natuurlijk zijn er veel meer online kanalen die je in zou kunnen zetten. Denk aan bijvoorbeeld videokanalen als Youtube of Vimeo maar ook social media kanalen als Instagram, Snapchat, TikTok, etc. Welke en hoeveel kanalen je inzet is helemaal aan jou maar keep in mind dat hoe meer kanalen je inzet des te meer tijd en toewijding het bijhouden van je vraagt. Wij raden je daarom aan om het bij één of twee kanalen te houden en je daarop te focussen.

10. All a matter of planning and preparation

Met zoveel kanalen lijkt de opgave misschien groot.
Immers, het resultaat valt en staat met consistentie en dat betekent dat je tijd en discipline moet investeren. Maak het jezelf gemakkelijk door het simpel en overzichtelijk te houden.

1. Bepaal een strategie en wijk er niet meer vanaf
2. Maak een marketingkalender voor je content en de plaatsing ervan
3. Besteedt een vast kwartiertje per dag aan je social media

Een goede strategie is om je website als centrale vertrekpunt te gebruiken.
Je content zet je eerst op je website deelt de links op je social media en Google Mijn bedrijfspagina.

Discussie

Onze blogs schrijven we op basis van onze kennis en ervaring. Wij laten echter zoveel mogelijk open voor interpretatie en willen mensen niet in een bepaalde hoek drijven. Blijf experimenteren en proberen.

Vragen

Heb je na het leven van deze blog vragen gekregen of kom je ergens niet uit? Laat het ons gerust weten!

MEER WETEN OVER ONZE DIENSTVERLENING? NEEM CONTACT MET ONS OP!

We vinden het altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen die ons enthousiasmeren met uitdagende projecten. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Laat dan een berichtje achter en we nemen dezelfde werkdag contact met je op voor het maken van een kosteloze en vrijblijvende afspraak bij ons op kantoor of bij jou op de zaak.