Hoe zet ik social media in voor mijn bedrijf?

We staan als nooit tevoren met elkaar in contact via social media. Het aantal gebruikers neemt dan ook nog steeds toe. Wie kan er tegenwoordig nog zonder social media?! En dat geldt ook voor jouw bedrijf! Social media is uitermate geschikt om met jouw doelgroep in contact te blijven en jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Maar hoe zet je social media effectief in om extra omzet, naamsbekendheid of leads te genereren? Wij hebben een aantal tips voor je!

Tip 1: Wie ben je?

Voordat je los gaat en allerlei prachtige berichten gaat delen, neem de tijd om na te denken over waar jouw merk/bedrijf voor staat en wat je wil bereiken met social media. ‘Wie’ is jouw bedrijf? Vanuit welke kernwaarden werk je? Wat is de missie, visie en strategie van jouw onderneming?

Door dit helder in kaart te brengen kun je op een consistente manier communiceren en leert jouw doelgroep jouw bedrijf écht kennen. Maar jij jouw doelgroep ook! Social media is namelijk dé manier om de interactie aan te gaan. Hierdoor bouw je een vertrouwensband op met jouw doelgroep en dit maakt jouw merk alleen maar sterker. Want doelgroepen die jou vertrouwen, zijn klanten waar je op kunt bouwen.

Tip 2: Waar aanwezig zijn?

Nu je duidelijk hebt waar jouw organisatie voor staat en wat je wil uitstralen, kun je nadenken welke social media kanalen je gaat inzetten. Kies ervoor om aanwezig te zijn waar jouw doelgroep zich bevindt. Facebook kent een gigantisch bereik om vooral consumenten te bereiken, maar denk ook aan Youtube, Instagram en TikTok. Lever je vooral diensten aan andere bedrijven? Dan kun je bijvoorbeeld Linkedin, Twitter maar ook Facebook inzetten. Elk medium heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen, stem daarom je berichten af op de mogelijkheden die er voor ieder platform zijn.

Tip 3: Balance is key!

De kracht van social media ligt in het aanspreken en verbinden van je doelgroep met je merk. Door alleen commerciële berichten te delen, lukt dat niet. Bedenk wat jouw doelgroep leuk of interessant vindt en welke vragen ze hebben en neem dit mee in jouw berichtenmix. Je hebt een goede mix als het bestaat uit: informatieve berichten (bijv. handleidingen, tips, inspiratie), commerciële berichten (acties, nieuws) en berichten die je merk ondersteunen (klanten, projecten, intern nieuws). Hoe meer je doelgroep iets heeft aan jouw berichten, des te beter je merk blijft ‘hangen’. Het commerciële effect komt op de lange termijn vanzelf.

Tip 4: Neem tijd om te buurten

Vergeet niet na het plaatsen van berichten in contact te blijven met jouw doelgroep. Interactie hoort nu eenmaal bij social media. Je kunt vragen verwachten op een bericht, maar ook specifiek via jouw bedrijfspagina. Hou er rekening mee dat mensen snel geholpen willen worden en dus snel een antwoord van je verwachten.

Probeer ook zelf interactie op gang te brengen door middel van gerichte vragen te stellen in je bericht, een prijsvraag of like/share & win actie in te zetten. Het allermooiste is het delen van een foto van een klant met bijvoorbeeld jouw product! Je kunt wel over jezelf zeggen hoe goed je bent, maar het is veel waardevoller als anderen het zeggen!

Tip 5: Een kwestie van goede timing

Om te voorkomen dat je bericht verdwijnt onderaan de tijdlijn van je doelgroep is het een goed idee je bericht te plaatsen wanneer jouw doelgroep het meest actief is. Om hier inzicht in te krijgen, kun je jouw webstatistieken zoals Google Analytics gebruiken. Daarin kun je zien hoe vaak je website bezocht wordt per dag en uur. Vaak zie je dat consumenten het meest actief zijn in de avond, tussen 20:00 en 21:00 uur en het weekend. De zakelijke doelgroep is vooral actief op werkdagen aan het einde van de ochtend en in de middag. Schroom niet om eens te testen met verschillende dagen en verschillende momenten. Zo kun je zien wat het effect hiervan is!

Hulp nodig?

Om te voorkomen dat je bericht verdwijnt onderaan de tijdlijn van je doelgroep is het een goed idee je bericht te plaatsen wanneer jouw doelgroep het meest actief is. Om hier inzicht in te krijgen, kun je jouw webstatistieken zoals Google Analytics gebruiken. Daarin kun je zien hoe vaak je website bezocht wordt per dag en uur. Vaak zie je dat consumenten het meest actief zijn in de avond, tussen 20:00 en 21:00 uur en het weekend. De zakelijke doelgroep is vooral actief op werkdagen aan het einde van de ochtend en in de middag. Schroom niet om eens te testen met verschillende dagen en verschillende momenten. Zo kun je zien wat het effect hiervan is!

Discussie

Onze blogs schrijven we op basis van onze kennis en ervaring. Wij laten echter zoveel mogelijk open voor interpretatie en willen mensen niet in een bepaalde hoek drijven. Blijf experimenteren en proberen.

Vragen

Heb je na het leven van deze blog vragen gekregen of kom je ergens niet uit? Laat het ons gerust weten!

Meer weten over onze dienstverlening? Neem contact met ons op!

We vinden het altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen die ons enthousiasmeren met uitdagende projecten. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Laat dan een berichtje achter en we nemen dezelfde werkdag contact met je op voor het maken van een kosteloze en vrijblijvende afspraak bij ons op kantoor of bij jou op de zaak.