Teksten schrijven

Hoe schrijf je een goede tekst?

Op zich is een tekst schrijven niet zo moeilijk, je gaat zitten kiest een onderwerp en even later heb je een heleboel woorden op papier staan.
Even terzijde, wat grappig is, is dat we het nog steeds “een tekst schrijven” noemen terwijl we denk ik allemaal wel aan het typen geslagen zijn inmiddels.. laat staan dat er nog woorden op papier komen. Maar goed, zoals ik al zei of eigenlijk typte.. dat geheel terzijde.

DE OPDRACHTGEVER

De titel luidt niet “hoe schrijf je een tekst”, maar “hoe schrijf je een goede tekst”. Het woordje “goed” maakt het natuurlijk subjectief en daarom moet je jezelf eerst afvragen voor wie je de tekst schrijft. Ik bedoel hiermee, dat wanneer je in opdracht van iemand anders schrijft, deze persoon jouw opdrachtgever wordt en het naar mijn idee het meest belangrijk is dat je opdrachtgever tevreden is.

Om je opdrachtgever tevreden te stellen zul je zorg moeten dragen voor een tekst waarin deze zich herkent. Een tekst die lijkt of hij of zij deze zelf geschreven zou hebben omdat jij simpelweg het taalgebruik van je opdrachtgever verwerkt hebt in je tekst. En daar zit de crux. Hoe kun je schrijven met de woorden van iemand anders? Op deze vraag hebben wij een effectieve methode bedacht in de vorm van een interview.

INTERVIEW

Nodig je opdrachtgever uit voor een interview op een rustige locatie zodat je het interview met de recorder van je telefoon op kunt nemen. Voorkom dat je met meerdere mensen een interview gaat doen want men heeft snel de neiging om, vanuit enthousiasme, door elkaar heen te praten en dat is lastig wanneer je de opname terug luistert.
Natuurlijk heb je de dag voor het interview een goede vragenlijst opgesteld zodat je beslagen ten ijs komt. De vraagstelling is evident want zonder goede vragen krijg je ook geen goede antwoorden en wordt je uiteindelijke tekst natuurlijk ook niks.
Ik zal een voorbeeld geven van een goede vraag die je in elk interview aan je opdrachtgever zou moeten stellen:

Beschrijf in 10 seconden wat je bedrijf doet.

Natuurlijk stel je vragen over de missie en visie en stel je persoonlijke vragen zoals motivatie voor het starten van het bedrijf of juist wie de drijvende kracht is dan wel zijn.

Na een 25 tot 30 tal vragen heb je vaak een uurtje zitten kletsen met je opdrachtgever. Of eigenlijk beter gezegd.. heeft je opdrachtgever zitten kletsen omdat jij van die mooie vragen hebt gesteld. Het is beter dat je zelf minder praat want je opdrachtgever moet met de woorden komen.

Redigeren

Na het interview doe je er goed aan om de tekst uit te schrijven, letterlijk dus ook met alle oeh’s en uh’s. Dit kun je ook laten doen tegen betaling. Maar doe je het zelf dan zit je al lekker in de flow. Wanneer je daar mee klaar bent is het zaak dat je de tekst gaat opdelen in segmenten. Deze gesegmenteerde tekst ga je vervolgens redigeren naar goed lopende zinnen die lekker weglezen. Ja Google bestaat ook nog, daar kom ik straks op terug.

Stappenplan voor het interview

Voordat je gaat interviewen stel je een aantal zaken vast:

  1. Wie is je opdrachtgever
    • Verdiep je in het bedrijf zodat je er meer over weet
  2. Wat is het doel van de tekst
    • Website pagina content
    • Blog
    • Advertentie
    • enz

Stappenplan na het interview

Wanneer je klaar bent met het interview moet je jezelf weer een aantal vragen stellen en die kun je het beste gieten in de topische vragen.

  • Wie is de doelgroep waarvoor je schrijft, ofwel de doelgroep van je opdrachtgever?
  • Wat is het onderwerp dat je beschrijft, ofwel de dienst dan wel het product van je opdrachtgever?
  • Wat heeft een lezer er aan om dit te lezen?
  • Waarom zou iemand dit moeten lezen?
  • Wat zijn de USP’s van je opdrachtgever?
  • Enz..

BE SMART

In het interview heb je veel vragen gesteld die regelrecht jouw content zijn. Schrijf het weg in mooie zinnen en vul deze aan met de woorden die je opdrachtgever veel gebruikt. Op deze manier maak je een tekst die al snel aansluit bij de beleving van je opdrachtgever en als die tevreden is heb je het goed gedaan. Oh nee toch niet, want dan komt Google ook nog om de hoek kijken.

GOOGLE

Ik ga nu niet helemaal uitwijden over wat goed is voor Google en hoe je daarvoor moet optimaliseren, want niet elke tekst is bedoeld om in Google gevonden te worden. Gelukkig heb je dat vooraf al bepaald door het doel van de tekst helder te stellen. Zou je voor een website de tekstuele content schrijven dan is Google natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. Elke pagina heeft een onderwerp en zorg dat je daarvoor het belangrijkste woord bepaald. Dit woord dien je meerdere malen in je tekst te verwerken maar zorg ook voor synoniemen van dit woord. Overdrijf niet en doe vooral niet te moeilijk.

Discussie

Onze blogs schrijven we op basis van onze kennis en ervaring. Wij laten echter zoveel mogelijk open voor eigen interpretatie en willen mensen niet in een bepaalde hoek drijven. Blijf experimenteren en proberen. De beste/mooiste oplossingen of eindresultaten schuilen soms achter de kennis.

Vragen

Heb je na het leven van deze blog vragen gekregen of kom je ergens niet uit? Laat het ons gerust weten! Mail naar info@e2omedia.nl of vul onderstaand contactformulier in!

MEER WETEN OVER ONZE DIENSTVERLENING? NEEM CONTACT MET ONS OP!

We vinden het altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen die ons enthousiasmeren met uitdagende projecten. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Laat dan een berichtje achter en we nemen dezelfde werkdag contact met je op voor het maken van een kosteloze en vrijblijvende afspraak bij ons op kantoor of bij jou op de zaak.