Duplicate content, overtrokken bangmakerij

Er gaan veel broodje aap verhalen rond omtrent het onderwerp Duplicate Content ofwel gedupliceerde teksten in verschillende webpagina’s. Toch is het zo dat de praktijk minder weerbarstig is dan wordt voorgeschoteld door sommige “specialisten”. Duplicate content werkt in genuanceerde situaties en wij kunnen het bewijzen. Hieronder een aantal veel gehoorde misverstanden over duplicate content.

#1 Met duplicate content krijg je penalties van Google.

Niet waar.
Duplicate content levert geen penalties op in Google. Google is inmiddels echt wel zo slim geworden dat zelfs zij beseft dat je no-way voor 1 dienst of product 20 verschillende teksten gaat schrijven.
Anders wordt het wanneer je verborgen pagina’s gaat maken met alleen maar trefwoorden (doorway pagina’s) of automatisch pagina’s aan laat maken door robots die content van het internet schrapen (scraper websites). Maar dan krijg je een penalty voor spamming, niet voor duplicate content.

#2 Je mag iedere paginatitel en metaomschrijving maar één keer inzetten.

Niet waar.
Natuurlijk is het wel beter om je paginatitels en meta’s af te stemmen op de relevantie van de betreffende pagina.
Google kijkt verder dan de titels en meta’s en controleert ook de rest van de content.

#3 Het inzetten van meerdere landingspagina’s met eerder gebruikte content werkt niet om je vindbaar te maken.

Onwaar en we bewijzen je zelfs graag.
Zolang het je eigen teksten op verschillende webpagina’s binnen je eigen website/domein betreft zal Google het netjes toelaten.
Het enige dat je hoeft te doen is aan je teksten een variabele zoekterm toevoegen die je tekst specifieker maakt.
Dit is weliswaar hergebruikte content maar het wordt NIET gezien als duplicated content.
Voor geografische vindbaarheid in Google is dit een uitermate effectieve methode die wij regelmatig inzetten.

Bijvoorbeeld:
Je hebt een SEO tekst geschreven met als titel “[zoekterm]” waar je een moederpagina van maakt.
Wanneer je de tekst inhoudelijk aanpast door er een zoekwoord aan toe te voegen ontstaat er specifiekere tekst waar je een dochterpagina van maakt. Bijvoorbeeld “[zoekterm] Amsterdam”.
Bij de specifieke zoekopdracht [zoekterm] + “Amsterdam” in Google zal je dochterpagina gegarandeerd eerder verschijnen dan je moederpagina. En, met onze hulp, in de meeste gevallen zelfs op de eerste pagina!

The proof is in the pudding!

We kunnen het zelfs bewijzen met een van onze klanten, KielDesign.nl uit Sneek.

Zoek maar eens in Google op “3d impressies amsterdam”.
Dikke kans dat de website van Kieldesign op de eerste pagina staat.

Zoek nu eens op Google “3d impressies zwolle”.
Dikke kans dat de website van Kieldesign eveneens op de eerste pagina staat.

Zoek nu eens op Google “3d impressies nijmegen”.
Dikke kans dat de website van Kieldesign ook hier op de eerste pagina staat.

Zoek nu eens op Google “3d impressies eindhoven”.
Again, dikke kans dat de website van Kieldesign ook hier op de eerste pagina staat.

Alle pagina’s zijn dezelfde teksten maar met als variabele de plaatsnaam.
Let wel, de ideale score is afhankelijk van oncontroleerbare externe factoren, zoals;

– Marktwerking binnen je vakgebied
– Je concurrent die niet stilzit op online gebied
– De “mysterious ways” van Google

Ben je nieuwgierig hoe we dit doen?
We kunnen ook jouw helpen!
Neem gerust contact met ons op via 0513-820180.